Belina Shop

Pengikut Pas yang Beperang Sesama Sendiri

Pak Syeih Anwar Al Juburi (meminjam kata-kata Mohammad Sabu) berkata:

Kenyataan ini saya edarkan setelah berbincang dengan Ustaz Abdul Hadi Awang dan Sdr. Lim Kit Siang semalam. Kami mengulangi komitmen untuk memperkukuhkan kerjasama Pakatan Rakyat bagi menjayakan Agenda Perubahan. Kami berpendapat adalah penting untuk memberi peluang dan ruang kepada rakan-rakan parti komponen untuk menjelaskan pendirian mereka berhubung sebarang isu yang berbangkit. Kami percaya perselisihan kecil yang digembar gembur oleh media umno-bn tidak akan meretakkan permuafakatan yang terbina dari iltizam untuk membawa Perubahan kepada rakyat Malaysia keseluruhannya.

Karpal "The Singh Is King" pula berkata:

DAP National Chairman Karpal Singh has asked PAS to reassess its position in the Opposition Pact following its intention to initiate unity talks with Umno. Indicating the party has limits to its patience, Karpal Singh said, PAS should not push its agenda which adversely affected the pact. Karpal Singh said PAS should realise that it was not the dominant party in the pact as it had only 24 seats in Parliament compared to the 28 held by the DAP and 31 by Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Anwar, Anwar. Tidak habis-habis hendak memutar belitkan cerita. Media UMNO-BN kononnya dipersalahkan. Kamu tidak menjengok ke ke dalam blog-blog pengikut-pengikut Pas yang berperang sesama sendiri. Apa sangat pentingnya berita bodoh ini yang hendak dan telah disiarkan oleh media-media utama. Tidak ada faedahnya. Keduanya, siapa yang dulu "merenyeh" kata orang Utara meminta kerajaan perpaduan ini. DS Najib ke? TS Muhyiddin ke?

Kadang-kadang lucu juga kalau kita lihat persundalan haram di antara Pas, PKR dan DAP ini. Tidak sampai setahun bermutaah, sudah bermacam-macam perkara terjadi. DAP tikam belakang Pas, PKR tikam belakang DAP, PKR membontoti Pas dan DAP pula memperkudakan Pas. Masing-masing ingin menjadi kuasa utama. Tidak ada persefahaman di antara mereka. Mungkin sebab itulah, gabungan ini tidak pernah didaftarkan secara sah. Pernahkah kita melihat perkara ini berlaku di dalam Barisan Nasional yang dahulunya dikenali sebagai Perikatan yang telah memerintah selama lebih 50 tahun. Memanglah ada sedikit sebanyak pergaduhan dan perselisihan faham, tetapi adatlah. Sedangkan lidah lagi tergigit bukan?

0 comments:

Post a Comment